woensdag 13 oktober 2010

Het sanchooste rokje ooit!

Dit rokje was er zonder Sancho nooit gekomen!
De stof heb ik overgenomen van mede-Sanchoer Nele, die het meegaf aan de andere mede-Sanchoer Rietjetoet, om het vanuit Belgie mee te nemen naar de Sancho clubdag van afgelopen zaterdag. Het patroon komt uit de Ottobre die ik heb meegenomen bij de clubdag, winter 2002. Ik heb 'm alleen wel verknasterd, zoals ik op de clubdagworkshop van Jo-7 heb geleerd. (voor niet-sanchoers: verknasteren is een patroon dusdanig veranderen dat het een heel ander patroon wordt)
Het was een vrijwel recht rokje, zonder tailleband, maar met voering. Ik heb 'm met tailleband en zonder voering gemaakt, en er stolpplooien in gemaakt. (we beginnen simpel met het verknasteren, dit durfde ik wel aan)
Hij bleek alleen veel te wijd, dus toen heb ik 'm in de zijnaden smaller gemaakt, maar het gevolg was wel dat daardoor de verhouding tussen het middendeel en de zijdelen ten opzichte van de plooien een beetje zoek raakte. Maar gelukkig was hij nog steeds te wijd, dus heb ik in het middendeel voor en achter tunneltjes gemaakt voor elastiek, zodat dat deel ook wat smaller werd.
't Is leuk, verkansteren, het wordt wat meer van jezelf. En tot mijn grote vreugde bedacht ik ineens (soms heb ik zo'n kort helder moment) dat  ik ook simpele poppenpatroontjes kan verknasteren. Ik ga vast rijmwoorden bedenken op verknasteren, voor 5-12!

1 opmerking: